Sunday 30 August 2015

Mengaji

Aku start belajar mengaji masa darjah satu. Pi mengaji petang lepas maghrib. Kayuh gerek ja sebab tak jauh mana.

Aku mula dengan mengaji jahama (Juz 'Amma/ Muqaddam). Feeling bangga gila lepas dah habiskan jahama tu sebab lepas tu dah boleh baca Quran. Kira macam naik level la. Masa tu budak-budak yang dah baca Quran ni kiranya otai la.

Aku mengaji dengan budak-budak kampung yang lain. Dalam 10 orang jugak la. Kami buat bulatan dan Allahyarhamah tok guru kami akan tunggu tepi tu. Lepas tu dia akan panggil sorang-sorang pi baca kat dia.

Dia ada satu rotan yang dia buat sendiri. Sapa yang asyik baca salah, main-main atau tak dak improvement memang tu la makan dia.

Akhirnya dalam darjah 4 (kalau tak silap) aku dah khatam Al-Quran. Rasa seronok gila macam dah dapat PhD. Adat orang kampung, lepas tu nenek aku buat kenduri pulut kuning.

Sejujurnya, aku hormat gila kat Allahyarhamah tok guru aku. Kebanyakan benda aku belajar dari dia terlebih dulu sebelum aku belajar kat sekolah. Dia siap ajar pakai formula bagi senang ingat.

Al-Fatihah. Semoga syurgalah tempatmu.





2 comments: